North Transylvania News

OPINIA TA CONTEAZĂ

Jurnalul unui adolescent român în Texas | Ep. 9

Mureșan Theodor s-a întors cu un nou episod al jurnalului său. Despre FLEX și noua rundă de înscrieri, dar descoperim și istoria unui articol de îmbrăcăminte ce a cucerit până și România. În plus avem ocazia de a citi despre experiența prom-ului, legendarele baluri de absolvire americane.

Săptămâna 32 | 27 Martie- 3 Aprilie

Vineri am avut competiția pe district pentru probele academice din cadrul UIL-ului. Districtul a fost ținut în liceul din orașul Pearsall, iar eu am participat la proba de persuasive debate, fără partener de această dată, în cadrul căruia trebuie să creezi un speech de 7 minute în cele 30 de minute care îți sunt alocate pentru a face research asupra subiectului care îți este alocat.

În prima și singura rundă eliminatorie subiectul care mi s-a dat a fost legat de influența președintelui rus Vladimir Putin în cazul morții politicianului rus Alexei Navalny. Subiectul pe care l-am primit după ce m-am calificat în faza finală a fost ceva asemănător doar că de această dată era vorba despre atentatul terorist în cadrul sălii de muzică Crocus din capitala Federație Ruse și cum acesta ar putea fi legat cu ISIS-K (Islamic State – Khorasan Province). În urma acestei probe rezultatele au fost anunțate iar eu am luat locul 2 și m-am calificat mai departe la faza regională în Corpus Christi.

Săptămâna 33 | 3 Aprilie-10 Aprilie

În urma calificării la regională am devenit eligibil pentru a primi propria mea letterman jacketLetterman jacket sunt jachete de piele decorate în stilul liceului din care elevul face parte și sunt oferite elevilor cu rezultate remarcabile la competițiile academice și atletice interșcolare. Inițial jachetele au fost create pentru a le ține de cald jucătorilor de fotbal american la nivel de liceu în iarnă, dar cu timpul eligibilitatea pentru o jachetă s-a întins la alte sporturi până și în spațiul academic.

Prima dată când a fost purtată o astfel de jachetă, a fost de către echipa de baseball a Universității Harvard în 1865. Acea primă îmbrăcăminte distinctivă și care a marcat apariția unui anumit grup a fost cu siguranță diferită de ceea ce știm astăzi: a constat dintr-un pulover de lână și legenda spune că jucătorii înșiși au decis să brodeze în centrul uniformelor lor un „H mare”, dând astfel viață poveștii. La începutul anilor 1900, echipa de fotbal a aceleiași universități a început să-și poarte uniformele, remarcate printr-un „H” mare brodat. Și aici a existat o regulă: cei care nu au jucat trebuiau să-și returneze tricourile, în timp ce aceia care erau pe teren și jucau împotriva rivalilor istorici, Yale și Princeton, le puteau păstra. De atunci a început o adevărată „personalizare reglementată” a uniformelor și tricourilor: au fost adoptate și alte broderii pentru a stabili rangul jucătorului – precum o stea pe piept pentru a identifica căpitanul – sau rezultatul meciului.

În 1930 a luat naștere ceea ce cunoaștem astăzi sub numele de jacheta de varsity. Sportivii au cerut îmbrăcăminte mai grea pentru a combate frigul, iar tricoului de lână i-au fost adăugate mâneci din piele și nasturi, litera mișcându-se într-o parte, iar jacheta letterman a devenit un element de statut în cadrul universităților. Nu toată lumea putea să aibă patch-ul sau litera, aceasta trebuia câștigată prin performanță pe teren sau în sala de clasa. Odată patch-ul luat, putea fi cusut pe jachetă și devenea semnul distinctiv al unui alt statut .

În anii ’80 popularitatea jachetei de varsity a explodat definitiv datorită atenției pe care a trezit-o în francizele profesionale ale sportului american. Furnizorii care au produs merchandising-ul au început să realizeze o versiune satinată a jachetei de varsity în așa fel încât să limiteze costurile și să extindă zona de captare. Los Angeles Raiders în fotbal, New York Knicks și Boston Celtics în baschet și-au făcut propriile versiuni ale universității, obținând un succes enorm. În acest fel, cultura pop și mainstream au făcut cunoștință cu jacheta de varsity, iar în 1983 jacheta de varsity a devenit un articol căutat: Michael Jackson a purtat unul roșu și auriu cu un „M” pe piept în videoclipul pentru „Thriller”.

Sâmbătă am avut ultimele probe pentru campionatul pe district în cadrul UIL Academics. De această dată concursul a avut loc în Carrizo Springs, iar eu am participat în cadrul probelor de Current Events, Accounting și Social Studies. Am luat locul 3 în Current Events, locul 3 în Accounting și Locul 2 în Social Studies, calificându-mă la faza regională la toate cele 3 probele.

Săptămâna 34 | 10 aprilie-17 aprilie

În această perioadă am reînceput pregătirea pentru noul sezon de fotbal care nu  este o sarcină deloc ușoară. Există un motiv pentru care majoritatea colegiilor din SUA angajează personal cu normă întreagă pentru a-și dezvolta jucătorii în sportivi de elită. Scopul principal al programului de antrenament extrasezon este de a ne  ajuta să ne îmbunătățim  performanța pe teren. Pentru sportivii de câmp, cum e și fotbalul american, asta înseamnă echilibrarea unei game întregi de calități diferite de antrenament. Se poate crede că este suficient să-ți petreci extrasezonul în sala de greutăți lucrând confortabil doar la forță și crezând că asta ne va crește performanța. Cu toate acestea, acest lucru este departe de adevăr. Un program de antrenament extrasezon are nevoie de calități multiple pentru a te dezvolta cu adevărat. În ordinea importanței în această perioadă lucrăm la: viteză, pliometrie, agilitate, putere și condiționare.

Sâmbătă am avut balul seniorilor din Devine Highschool sau cum e cunoscut de toată lumea, prom. Pentru clasa de seniori, seara balului de absolvire servește ca simbol a patru ani de învățare, prietenie și spirit școlar și este deseori ultima dată când întreaga clasă este împreună înainte de absolvire. Balul de absolvire, alături de absolvire, marchează încheierea liceului și începutul maturității pentru elevi.

Conform tradiției mi-am invitat prietena, care e senioră, să fie partenera mea la prom. Împreună cu ea am decis ce culoare urma să purtăm și am căzut de comun acord pe albastru închis. În ziua în care am avut prom-ul am mers la ea acasă cu două buchete de flori, unul pentru ea și unul pentru mama ei, și un corsaj albastru pe care ea urma să-l poarte pe mâna ei în noaptea balului.

Am făcut poze în costumele noastre pentru prom, eu în tuxedo și ea în rochie. După ce am făcut poze am mers împreună la cină și apoi am plecat către prom. O dată ajunși la prom am dansat pe muzică country și latino, iar spre finalul balului au anunțat premiile pentru juniori și seniori în urma votării în săptămânile anterioare.

Pentru juniori era un singur premiu, cel de jivin junior care e echivalentul de rege a balului pentru juniori. Eu și cu o fată din generația mea am câștigat acel premiu. La clasa de senior s-au dat premii pentru cel mai/ cea mai atletic/ă senior/ă, cel mai/ce mai frumos/frumoasă senior/senioră, cel mai prietenos/cea mai prietenoasă senior/senioră și Mr/Ms DHS, regele și regina balului.

Săptămâna 35 & 36 | 17 aprilie- 30 aprilie

Săptămânile acestea atât eu cât și alți studenți am susținut STAAR testingul care înseamnă State of Texas Academic Assesments Review. Acesta este un test standardizat de realizare academică conceput pentru a măsura modul în care un student a învățat și este capabil să aplice cunoștințele și abilitățile definite în Texas Essential Knowledge and Skills (TEKS) la fiecare notă, subiect și curs testat. Fiecare întrebare STAAR este direct aliniată la TEKS în vigoare în prezent pentru nota și subiectul sau cursul evaluat.

STAAR ajută la asigurarea faptului că studenții din Texas sunt competitivi cu alți studenți atât la nivel național, cât și internațional. O altă funcție importantă a STAAR este de a evalua cât de bine școlile și profesorii își pregătesc elevii din punct de vedere academic. În plus, STAAR îndeplinește cerințele legii federale Every Student Succeeds Act, care cere ca toți studenții să fie evaluați în anumite clase și materii de-a lungul carierei lor academice.

Dacă elevul nu trece testul atunci acesta este nevoit să dea testul din nou anul următor și să învețe aceeași materie din nou, dar elevul nu rămâne cu un an în urmă ci avansează în următoarea clasă. Ca și junior (clasa a 11-a ) eu a trebuit să dau doar testul din Istoria Americii, sophomores (cei de a 10-a) din literatura și gramatica engleză, iar cei de a 9-a din biologie, matematică și chimie. Cerințele pentru examenul susținut erau ca elevul să înțeleagă:

  • principiile incluse în programul Săptămâna Libertății.
  • punctele istorice tradiționale de referință în istoria SUA din 1877 până în prezent.
  • schimbările politice, economice și sociale din Statele Unite din 1877 până în 1898.
  • apariția Statelor Unite ca putere mondială între 1898 și 1920.
  • efectele reformei și ale mișcărilor terților la începutul secolului al XX-lea.
  • evenimente semnificative, probleme sociale și politice din anii 1920.
  • impactul intern și internațional al participării SUA la al Doilea Război Mondial
  • impactul deciziilor și conflictelor naționale și internaționale semnificative din Războiul Rece asupra Statelor Unite.
  • impactul mișcării americane pentru drepturile civile.
  • impactul factorilor politici, economici și sociali în SUA din anii 1970 până în 1990
  • problemele politice, economice și sociale emergente ale Statelor Unite din anii 1990 până în secolul XXI.

Atașez una din întrebările testului susținut:

Enunț: „În seara asta vreau să am o discuție neplăcută cu tine despre o problemă fără precedent în istoria noastră. Cu excepția prevenirii războiului, aceasta este cea mai mare provocare cu care se va confrunta țara noastră în timpul vieții noastre… Este o problemă pe care nu o vom putea rezolva în următorii câțiva ani și este probabil să se înrăutățească progresiv în restul acestui secol…

Petrolul și gazele naturale pe care ne bazăm pentru 75% din energia noastră pur și simplu se epuizează. În ciuda eforturilor sporite, producția internă a scăzut constant la aproximativ 6% pe an. Importurile s-au dublat în ultimii 5 ani… Dacă nu se fac schimbări profunde pentru reducerea consumului de petrol acum, credem că la începutul anilor 1980 lumea va cere mai mult petrol decât poate produce”

—Președintele Jimmy Carter, adresare către națiune, 18 aprilie 1977

Întrebare :  Ce curs de acțiune a propus președintele Carter pentru a rezolva această problemă pentru următoarea generație?

Răspuns :

A. Contract cu națiuni străine pentru construirea de turbine eoliene

B. Reducerea cheltuielilor federale pentru cercetarea energiei celulelor solare

C. Forarea a mai puține puțuri în larg pentru a conserva viața marină

D. Dezvoltarea surselor alternative de energie

În următoarele zile aștept să primesc rezultatele și clasarea la nivel national.

Primul și ultimul meu sezon de UIL Academics s-a încheiat în sfârșit după competițiile regionale în Corpus Christi. În lunile februarie-aprilie la competițiile individuale am reușit să obțin:

  • 1 calificare de stat în CX Debate
  • 4 calificări regionale la dezbateri persuasive, studii sociale, contabilitate și istorie  

Și prin munca mea în echipă cu partenerul(i) am reușit să obținem:

  • Locul 2 la clasamentul regional și calificare cu echipa la finala statală pentru CX  Debate
  • Locul I pe echipe la contabilitate
  • Locul 2 la general, la concursul regional din Carizo Springs

Vreau să mulțumesc antrenorului meu Tammy Bishop pentru că a fost unul dintre cei mai buni mentori pe care i-ar putea avea un student, familiei mele gazdă pentru că a fost mereu alături de mine în acest sezon și, de asemenea, Programului FLEX România ASSE International din Texas pentru că a făcut posibilă această oportunitate.

Prezența mea în SUA se datorează obținerii unei burse FLEX, iar pentru că în vara aceasta se deschide un nou sezon de aplicații în cadrul programului de burse FLEX, mai jos găsiți câteva informații despre program.

Programul Future Leaders Exchange (FLEX) este un program sponsorizat de guvernul SUA pentru elevii de liceu din Europa și Eurasia. Programul oferă finanțare prin burse elevilor pentru a călători în Statele Unite și a urma un liceu din SUA un an academic complet, trăind într-o familie gazdă din SUA.

În 1992, senatorul american Bill Bradley a sponsorizat, împreună cu congresmanul american Jim Leach, legislația istorică care prevedea programul FLEX. Finanțarea a fost aprobată de către Congresul Statelor Unite pentru a extinde relațiile de prietenie dintre poporul Statelor Unite ale Americii cu oamenii din țările din fosta Uniune Sovietică și de atunci s-a mărit și în alte țări. FLEX este finanțat integral de Guvernul Statelor Unite și administrat de Biroul Afacerilor Educaționale și Culturale (ECA) al Departamentului de Stat al SUA.

Programul oferă liceenilor selectați o bursă pentru a petrece un an academic în SUA cu o familie gazdă voluntară, urmând un liceu din SUA pentru a încuraja înțelegerea între oamenii din Statele Unite și oamenii din alte țări din întreaga lume.

Programul FLEX este susținut la nivel local de mii de cetățeni americani și de licee locale care găzduiesc, educă și sprijină elevii fără o compensație financiară. Ajuns la al 30-lea an, programul FLEX a oferit burse pentru peste 30.000 de elevi de liceu. De cele mai multe ori, într-un an, între 900 și 1.000 de studenți studiază în SUA în cadrul programului FLEX.

FLEX este gratuit pentru toată lumea și acoperă următoarele:

  • Călătoria din orașul de origine din România la orașul gazdă din SUA și retur;
  • Participarea la o sesiune de orientare înainte de plecare care include pregătirea înainte de program;
  • Cazarea participantului la o familie gazdă americană timp de un an școlar;
  • Admiterea la un liceu american;
  • Asigurarea medicală care acoperă tratamentul bolilor care apar în timpul programului, cu excepția afecțiunilor preexistente și a îngrijirilor dentare;
  • Bursa lunară care constituie 200 USD și permite elevului să participe la viața socială;
  • O alocație suplimentară care constituie 300 USD pentru achiziționarea de articole de bază necesare la școală, de exemplu, manuale școlare, echipamente sportive;
  • Suport în cadrul programului pe parcursul întregului an.

O NOUĂ RUNDĂ SE VA DESCHIDE ÎN AUGUST  2024.

Pentru cei interesati  a afla când se deschid aplicațiile FLEX 2025-2026 vă recomandăm să completați formularul de preînscrieri disponibil AICI.

About Author