North Transylvania News

OPINIA TA CONTEAZĂ

Jurnalul unui adolescent român în Texas | Ep. 2

Continuăm cu aventura texană a lui Mureșan Theodor, elevul de la Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Dej, județul Cluj, care prin programul Flex, studiază timp de un an de zile la Devine Highschool, Texas, Statele Unite ale Americii. Ni se prezintă școala americană în toate detaliile ei și nu mare o să fie uimirea în ceea ce privește diferența și rigoarea educațională între sistemul nord american și cel românesc. Ni se vorbește despre fotbalul american, viața de familie și multe altele. Dar nu întindem vorbele și lăsăm chiar personajul principal să ne expună recentele sale impresii. Lăsăm și fotografiile să accentueze povestea lui Theo.

Ziua 7

Azi a fost prima zi de școală. Sunt înscris la Devine High School (1225 W Hondo, Devine, TX 78016). În  anul acesta suntem în acest liceu 545 de elevi în clasele 9-12, iar școala beneficiază de un corp profesoral de 44 de cadre și 13 angajați administrativi. Profesorii sunt plătiți bine, aici salariul mediu net  anual al unui profesor fiind de 58,654 USD.

Din punct de vedere al calității serviciilor educaționale școlii la care sunt înscris i-a fost acordat titlul de Academic Achievement in Social Studies (AASD – realizări academice în studii sociale). Un AASD este acordat campusurilor pentru realizări remarcabile în studii sociale pe baza rezultatelor la mai mulți indicatori de performanță. Totul a decurs foarte bine, aparent cea mai bună decizie pe care am putut-o face după ce am ajuns în SUA a fost să mă alătur echipei de fotbal. Prin ajutorul colegilor din echipă mi-am făcut prieteni noi.

Ziua 8

Programul de aici este foarte diferit față de cel din România. În România orele de curs și colectivul din care faci parte sunt stabilite din timp. Aici se pierde conceptul de diriginte și împărțiri pe clase precum 11B, 12A, 9E și așa mai departe. Conceptul este redus la nivelul tău, al individului.

Prima materie pe care o am dimineața este U.S Law (Legislație), iar a 2-a materie este Physics (Fizică). Pe lângă materie și profesor, cele două clase diferă foarte mult deoarece colectivul pe care-l am la cursul de Physics diferă de cel de la U.S Law cu mult, având maxim 2-3 colegi pe care i-am avut în prima oră. Pe lângă cele menționate adineaori trebuie să aduc la suprafață una dintre diferențele majore, elevul este nevoit să parcurgă distanța dintre fiecare clasă și nu profesorul. E ca la biserică… enoriașii merg la preot și nu invers. Cum am precizat mai sus, în Statele Unite nu depinzi de o clasă ci de un individ, tu însuți.

Materiile de studiat în acest an la scoala sunt: 1st period – Law enforcement; 2nd period – Physics; 3rd period – English 3; 4th period – Algebra 2; 5th period – Athletics; 6th period – US History; 7th period – Forensic Science; 8th period – Spanish.

Istoria SUA, Limba Engleză, Algebra și Fizica sunt materii obligatorii, restul sunt opționale, elevul poate alege din oferta educațională a școlii . Trebuie să îți alegi între șase și opt materii, în general acestea au mai multe nivele, în funcție de clasă și nivelul la care te afli tu. Am ales la opționale un mix bun, părerea mea.

Ziua 9

Cifra zilei este 81. Ratingul școlii este 81, instituția fiind plasată în Categoria B ceea ce înseamnă că e o școală bună. 81 de puncte din 100! Această cifră măsoară cât de mult învață elevii în fiecare clasă și dacă sunt sau nu pregătiți pentru clasa următoare. De asemenea, arată cât de bine își pregătește o școală sau un district elevii pentru succes după liceu, la facultate, forța de muncă sau armată.

Ce înseamnă „B” în performanța generală?

Districtele sau școlile câștigă un „B” (80–89) pentru performanță recunoscută atunci când deservesc bine mulți studenți, încurajând performanța academică ridicată și/sau creșterea academică adecvată pentru majoritatea elevilor.

Cum se calculează performanța generală?

Notele generale pentru districte și școli sunt calculate pe baza performanței în trei domenii sau domenii cheie. Luăm scorul mai mare între cât de mult știu elevii (Realizarea studenților) sau cât de mult au progresat elevii față de anul trecut sau față de școli similare (Progresul școlar). Apoi luăm în considerare dacă există diferențe de performanță între diferite grupuri de studenți (Closing the Gaps).

Acest design reflectă angajamentul de a recunoaște performanța ridicată a elevilor și impactul profesorilor extrem de eficienți, menținând în același timp concentrarea asupra studenților care au cea mai mare nevoie. Opțiunile de evaluare pentru scorul general din 100 sunt următoarele:

A: 90 – 100

B: 80 – 89

C: 70-79

Neevaluat: 0 – 69

Programul meu s-a schimbat între timp, nu cu mult, și acum am U.S Law drept prima oră, Physics la a 2-a, English 3 a 3-a oră, Algebra 2 a 4-a oră, Athletics 2 a 5-a oră urmată de prânz, U.S History a 6-a oră, Forensic science a 7-a oră și Spanish 2 a 8-a oră. Orarul pare dificil ,dar mi se  pare interesant și nu simt plictiseală. Pe lângă cele menționate trebuie să adaug și faptul că orarul e același pentru fiecare zi a săptămânii. Școala se încheie în jurul orei 16:00. Ziua mea nu se încheie aici, ci la ora 18:00, după un antrenament de 2 ore de fotbal american cu echipa școlii.

Ziua 10

Astăzi am fost la Golful Mexicului cu familia gazdă. Am fost cu cortul în Mustang Island State Park. Tot astăzi am vizitat și Corpus Christi în care e staționată nava USS Lexington. USS Lexington (CV-16) este  o navă portavion a flotei Marinei SUA, fiind unul din cele 24 de portavioane din clasa Essex construite în timpul celui de al Doilea Război Mondial. A primit numele în memoria USS Lexington (CV-2) scufundat în Bătălia din Marea Coralilor. A fost lansat la apă în septembrie 1943.

Apa din Golful Mexicului e foarte caldă iar în distanță pot observa cum se extrage petrolul din Golf. Împreună cu fratele meu gazdă am făcut surfing pe valuri până la apus.

Ziua 11

Astăzi pentru primele două ore după ce m-am trezit am fost la pescuit în golf cu fratele meu. Nu am prins nimic, dar a fost o experiență interesantă deoarece până acum am pescuit doar de pe mal.

Ziua 12

Acasă în România aflu că se discută despre testarea elevilor de liceu pentru a evidenția consumul de droguri. Sunt întrebat de către prieteni din România cum e aici. Această procedură este în vigoare în cadrul liceului la care sunt înscris (implementată din 01.08.2006) și nu a fost concepută ca o măsură punitivă cu intenția de a identifica și pedepsi pe cei care pot consuma droguri ilegale și/sau droguri de îmbunătățire a performanței. Mai degrabă, următoarele obiective au stat la baza programului:

1. Să asigure sănătatea și siguranța tuturor studenților care reprezintă Școala în activități și competiții extracurriculare, dar și studenților care doresc permis de parcare;

2. Să servească drept un factor de descurajare a consumului de droguri ilegale și/sau de droguri de îmbunătățire a performanței în rândul studenților;

3. Să ofere studenților un mijloc credibil de a rezista presiunii colegilor în legătură cu consumul de droguri ilegale și/sau medicamente pentru îmbunătățirea performanței;

4. Pentru a oferi o resursă pregătită pentru sprijin și asistență oricărui student care ar putea consuma droguri ilegale și/sau medicamente care îmbunătățesc performanța.

Această politică se va aplica tuturor elevilor din districtul din clasele 9-12 ca o condiție de participare la competiții, activități extracurriculare și/sau ca o condiție a obținerii/menținerii permisului de parcare în campus, iar cum în proporție de 90% elevii școlii sunt cuprinși în diverse echipe sportive, fie vin cu mașina (permisul se obține la 16 ani în SUA) facem teste antidrog fiindcă unde-i lege nu-i tocmeală.

După un weekend în care m-am relaxat a urmat o zi de luni în care antrenorul de la echipă a tras de noi. La fotbal american ai două tipuri de echipă JV (format din clasa a 9-a, a 10-a și a 11-a) și varsity care reprezintă școala (formată din cei mai buni jucători din clasa a 11-a și a 12-a). Începând cu Athletics care e o oră în care ne strângem toți jucătorii de fotbal și timp de 25 de minute trecem peste game plan și 25 de minute ridicăm greutăți în sala de forță.

Antrenorul ne-a atras atenția legat de faptul că jucăm împotriva Crystal City și că trebuie să reducem zaharurile artificiale. Sunt pentru moment în echipa Junior Varsity, dar obiectivul meu este să fiu selectat în echipa reprezentativă.

Ziua 13

Înainte să povestesc despre antrenament trebuie să mai adaug faptul că la US History avem un test scurt pe notă în fiecare oră despre materia din ora precedentă. Revenind la antrenament, astăzi am fost nevoiți să jucăm împotriva echipei de varsity care joacă fără milă, iar dacă reușim să-i oprim suntem nevoiți să repetăm faza deoarece ei sunt cei mai buni din toată școala și n-ar trebui să fie opriți de noi. Asta e… încercăm să-i facem mai buni și repetăm până iese bine treaba.

La Istorie am luat 2 de 10 (95 % si 100% ) pe subiectele Early America and The Bill of Rights. Multumesc Domnule Profesor Moldovan!!!

Ziua 14

Totul a mers bine la școală. Știu că mă leg foarte mult de echipa de fotbal, dar trebuie să aduc la suprafață un avantaj, faptul că după Athletics avem prânzul și avem privilegiul de a fi primii din școală care îl iau.

Mesele sunt servite în restaurantul școlii (cafetteria), prețurile pentru toti elevii  liceului fiind modice. Spre exemplu pentru un mic dejun și prânz plătesc 2,80 USD/zi. Pentru cei care provin din familii cu venituri reduse masa este gratuită. Mesele elevilor este o obligație a școlii și este tratată cu mare responsabilitate. Există un subdirector în cadrul paginii web a liceului destinat doar acestei activități.

Vă las și exemplul Meniului de azi:

Mic Dejun

Cinnamon Roll

Mini Vafe Eggo

Pâine prăjită cu cereale integrale

100% suc de mere

Piersici, feliate

1% lapte nearomat

Ciocolată cu lapte fără grăsimi

Prânz

Orez prăjit cu pui

Carne de vită și broccoli

Cheeseburger pe chiflă

Chiflă de pui picant

Cartofi condimentați cu mărar

Pizza cu brânză

Sandwich de curcan

Ziua 15

Punctualitatea este la mare preț aici. Liceul are o procedură privind prezența/întârzierea la ore a elevilor. Procedura este pentru fiecare perioadă de clasă individuală, iar administrarea politicii este pe o perioadă de notare de șase săptămâni.

Prima întârziere: Nicio consecință – avertisment din partea profesorului

A doua întârziere: Sala de detenție (alocată de profesor)

A treia întârziere: suspendare în școală (toată ziua)

A patra întârziere: școala de sâmbătă (patru ore)

A 5-a întârziere: suspendare în școală (două zile)

A 6-a întârziere: posibilă plasare la DAEP (District’s Alternative Education Program)

Astăzi am jucat împotriva Crystal City. Crystal City e la 2 ore distanță de Devine și se află situat într-o zonă de deșert aproape de granița cu Mexic. Temperatura din timpul meciului a fost de 35 de grade celsius. Am câștigat meciul cu un scor de 28-18. Mâine urmează ca echipa Varsity să joace împotriva echipei Varsity din Crystal City.

Ziua 16

Am dat jos mustața ce abia apăruse. La școală nu avem voie cu mustață și barbă. Datorită numărului mare de elevi care sunt trimiși de către profesori să se bărbierească și a costului aparatelor de ras și cremei de ras, școala va începe să perceapă elevilor 0,50 USD (50 de cenți) pe bărbierit. Totodată reprezentanții școlii sună părinții când elevul a acumulat doi dolari în contul de la frizeria școlii. După ce părintele este contactat, următoarea abatere va avea ca rezultat o plasare în ISS (In School Suspension).

Suspendarea în școală (ISS) este un program de management al comportamentului pentru comportamentul necorespunzător al elevilor, care vizează menținerea elevilor la școală pentru a-și finaliza munca, în timp ce sunt izolați de restul elevilor.

Cam multe riscuri așa că jos cu ea .

Astăzi am avut o zi scurtă deoarece joacă echipa varsity, iar în timpul prânzului am avut un pep rally cu tematică de fiesta. Rolul unui pep rally este de a chema elevii la meci și de a încuraja jucătorii din echipa de fotbal. Echipa varsity a câștigat cu un scor de 45-0. Ay caramaba!

Ziua 17 weekend

Weekendul acesta am decis să iau o pauză (am și ceva „urme” de la ultimele meciuri) și să mă relaxez deoarece urmează ziua de naștere a tatălui meu gazdă și tot weekendul acesta începe sezonul de college football. GO BRUINS!

Ziua 18 weekend

După ce am făcut cumpărături în San Antonio am mers acasă cu tatăl gazdă și am făcut barbecue urmat de 4 ore în care ne-am uitat la fotbal. Colorado Buffaloes împotriva TCU Hornfrogs și Texas Tech Raideres cu Oregon Ducks.

Ziua 19

Astăzi e ziua tatălui meu gazdă și tot astăzi am avut o zi liberă de la școală deoarece este Labour Day(Ziua Muncii).

Ziua Muncii este o sărbătoare anuală a realizărilor sociale și economice ale lucrătorilor americani. Sărbătoarea își are rădăcinile la sfârșitul secolului al XIX-lea, când activiștii sindicali au făcut eforturi pentru o sărbătoare federală pentru a recunoaște numeroasele contribuții pe care le-au adus muncitorii la puterea, prosperitatea și bunăstarea Americii. Înainte de a fi sărbătoare federală, Ziua Muncii a fost recunoscută de activiștii și de statele individuale.

După ce au fost adoptate ordonanțe municipale în 1885 și 1886, s-a dezvoltat o mișcare pentru a asigura legislația de stat. New York a fost primul stat care a introdus un proiect de lege, dar Oregon a fost primul care a adoptat o lege care recunoaște Ziua Muncii, pe 21 februarie 1887. În cursul anului 1887, alte patru state – Colorado, Massachusetts, New Jersey și New York – au adoptat legi care creează o sărbătoare a Zilei Muncii. Până la sfârșitul deceniului, Connecticut, Nebraska și Pennsylvania au urmat exemplul. Până în 1894, încă 23 de state adoptaseră sărbătoarea, iar pe 28 iunie 1894, Congresul a adoptat un act prin care prima zi de luni a lunii septembrie a fiecărui an este sărbătoare legală.

Mulți americani sărbătoresc Ziua Muncii cu parade și petreceri – festivități foarte asemănătoare cu cele subliniate de prima propunere de sărbătoare, care sugera că ziua ar trebui să fie respectată cu o paradă de stradă pentru a arăta „forța și spiritul de corp al comerțului și industriei” ale comunității, urmată de un festival de recreere și distracție a muncitorilor și a familiilor acestora. Acesta a devenit modelul pentru sărbătorile Zilei Muncii.

Zi liberă de la școală nu înseamnă și zi liberă de la antrenamente. După antrenamente mi-am ajutat mama gazdă cu masa onomastică pentru tatăl gazdă. Eu i-am făcut cadou o cană de lemn din România și  o replică a unui denar roman din timpul împăratului Traian, replică realizată de către mine în cadrul atelierului de monetărie al Asociației Terra Dacica Aeterna

Ziua 20

Totul a decurs bine, am obținut alte 100 de puncte pe testul de la istorie și pe cel de la spaniolă. La spaniolă profesoara și colegii de origine latină au fost uimiți de faptul că pot să citesc în spaniolă fără mari probleme, iar profesoara de spaniolă m-a rugat să scriu un cuvânt pe foaie în fiecare zi în română. cuvânt pe care ea să-l învețe.

Ziua 21

Astăzi ne-au prezentat class rings adică niște inele pe care ni le putem personaliza, inele care reprezintă generația noastră și sunt făcute de compania care face inelele de campioni pentru echipele din MLB și NHL.

Tot astăzi am mai observat încă o diferență între clasele din SUA și România, aceea fiind numărul de elevi. În România clasa mea avea în jur de 28 de elevi, dar aici numărul maxim de elevi este de 15. Cred că e mult mai ușor pentru profesor să lucreze cu un număr redus de elevi, iar în acest mod dinamica procesului educațional este mult mai intensă. 

Ziua 22

Astăzi am jucat primul meci de fotbal american JV acasă împotriva orașului Natalia. Am câștigat cu un scor de 38-18. Am jucat și am reușit să îmi îndeplinesc obiectivul postului meu de Linebacker (post defensiv în echipa de fotbal american) și anume: Pe aici nu se trece!!!!

Linebacker (LB) este o poziție de joc în fotbalul american. Linebackerii sunt membri ai echipei defensive și se aliniază la trei până la cinci metri în spatele liniei de joc și ai liniei defensive. Ei sunt „locul de mijloc” al apărătorilor, jucând mai aproape de linia de contact decât fundașii defensivi.

Ca atare, linebackerii joacă un rol hibrid și sunt adesea cei mai versatili jucători din partea defensivă a mingii; li se poate cere să joace roluri asemănătoare fie unui tușier defensiv (cum ar fi oprirea alergătorului într-o piesă de alergare), fie unui back defensiv (cum ar fi revenirea în acoperirea paselor).

Linebackers sunt împărțiți în linebackers mijlocii, uneori numiți interior linebackers, și outside linebackers. Linebackerul mijlociu, numit adesea „Mike”, este frecvent „sfertul apărării”. Rolul său central pe teren înseamnă că este în cea mai bună poziție pentru a apela jocuri defensive și a direcționa schimbări și schimbări în funcție de ceea ce face atacul. Linebackerii din afară sunt adesea în poziția de blitz, o manevră defensivă în care jucătorul se grăbește în terenul ofensiv pentru a întrerupe jocul de alergare sau îl blochează  pe fundașul advers la pasă. Pe lângă „Mike”, alte porecle, precum „Sam”, „Will” sau „Jack”, sunt utilizate în mod obișnuit pentru a se referi la diferite roluri de suport ale LB. MY NAME IS MIKE!

Ziua 23

Astăzi am avut încă o zi scurtă cu un pep rally a cărui tematică a fost construction worker și tot astăzi am avut Chick Fil A Friday. Astăzi au venit cei de la Chick Fil A din San Antonio la noi în școală și au vândut sandwich-uri împreună cu echipa de robotică cu scopul de a strânge bani pentru ei.

Ziua 24  weekend

Dis de dimineață am fost la alergat prin cartier cu mama gazdă, apoi am făcut curat în garaj unde am găsit 12 cărți scrise în 1980 despre Vestul Sălbatic, cărți pe care tatăl gazdă m-a lăsat să le păstrez. Mai pe seară am fost la un festival numit „Bust and Burn” în cadrul căruia se ține un concurs de tir cu puști de tip shotgun și un concurs de barbecue. Am călărit și un taur ca doar e rodeo… E drept era unul mecanic, dar e un prim pas până la cel adevărat.

Ziua 25 weekend

Ca de obicei în fiecare duminică am mers la biserică și m-am înscris în „youth ministry” în cadrul căruia pot să educ copii de 4 și 5 ani despre Creștinism. După biserică am fost cu familia gazdă în Yancey unde ei dețin o proprietate de tip ranch și trei oi. Zona seamănă foarte mult cu Crystal City fiind foarte aridă cu sol nisipos și o prezența foarte bogată a cactușilor, în special a celor din familia Opuntia ficus-indica (lați ți cu țepi) cunoscuți și sub numele de limba soacrei.

Opuntia ficus-indica este prezentă în stema Mexicului, fiind un element important din legenda aztecă care a inspirat modelul stemei. Conform acesteia, un trib nomad de azteci erau în căutarea unui semn divin care să îi indice spre locul unde vor construi capitala.

Conform istoriei oficiale statale a Mexicului, stema țării a fost inspirată de legenda aztecă a fondării orașului-stat, care a devenit ulterior capitala Imperiului aztec, Tenochtitlan. Înaintea fondării orașului, aztecii, care fuseseră un trib nomad, se strămutau periodic în diferite părți ale Mexicului de azi în căutarea unui semn divin pe care l-ar fi interpretat ca indicând locul exact al construirii capitalei lor.

Zeul lor, Huitzilopochtli, le-ar fi ordonat să găsească acest loc acolo unde ar fi văzut un vultur așezat pe un cactus devorând un șarpe. Cactusul trebuia să crească pe o mică insulă, de fapt pe o rocă ce ar fi ieșit dintr-un lac. După circa două sute de ani de peregrinări aztecii ar fi găsit acest loc ca fiind o mică insulă în lacul mlăștinos Texcoco. Atunci, s-ar fi oprit din peregrinare și ar fi fondat noua lor capitală, Tenochtitlan. Și asa apare cactusul din familia Opuntia ficus-indica pe drapelul mexican.

Ziua 26

Am încercat Chilli și gogoși americane pentru prima oară (dar nu deodată). Am încercat gogoșile la un restaurant în Devine împreună cu o colegă înainte să înceapă școala. Pot spune că gogoșile au fost bune, dar mult prea dulci pentru mine. Chilli am încercat acasă împreună cu mama gazdă care mi-a arătat toți pașii necesari pentru a-l face. Personal consider că chilli e foarte picant și trebuie să-mi mai îmbunătățesc toleranța la lucrurile picante.

Ziua 27

În școală, la Algebră, o duc bine și nu am probleme. La fizică la fel. La English îmi place că mă înțeleg cu profesorul și avem mult Creative Writing. La istorie e bine cu testele, ne lasă cu notițele pe masă, dar prefer fără, pentru că sunt maxim 9 întrebări pe care le rezolv rapid. După ce am ajuns de la școală și antrenament mi-am ajutat tatăl cu cina care conține: cartofi piure cu gravy și aripioare de pui. KFC de Texas.

Ziua 28

Patru săptămâni de când mă aflu în Texas. Nici nu știu cum au trecut. Am intrat în programul normal: școală, antrenament, voluntariat, biserică. În fiecare zi descopăr oameni și lucruri noi. Ultimul antrenament înainte de meciul cu școala noastră rivală, Hondo. După antrenamente am mers la biserică cu fratele meu unde ne-am rugat, ulterior am luat cina la cantină, apoi ne-am rugat din nou și am mers acasă. Avem nevoie de sprijin divin pentru meciul de JV cu cei de la Hondo de mâine.

Mureșan Theodor Andrei, Divine, Texas, USA, 15 septembrie 2023

Episodul pilot și episodul 1 din Jurnalul unui adolescent român în Texas le găsiți mai jos.

About Author